Hold føttene varme!

Alle vet hvordan det er å fryse på føttene. Vi prøver å hoppe opp og ned på stedet, vifte med tærne eller sparke den ene foten mot den andre. Ingenting hjelper.

Vi har lang og bred erfaring med kulde, kalde vintere og særlig hvordan man best kler seg for ikke å fryse. Vi vil gjerne dele den kunnskapen og erfaringen med deg. Om hvordan kroppen og føttene fungerer i kulde, og hvordan du best holder deg behagelig varm og tørr på føttene, støtdemperne dine gjennom livet.

liner_black_2

Her er 12 tips for VARME FØTTER!

1. HOLD KROPPEN VARM, OG TA PÅ DEG EI LUE

Skal du holde føttene varme, må du tenke på hele kroppen. Når kroppen blir kald, prioriterer den varme til hjertet, hjernen og andre livsviktige organer, og reduserer i stedet blodomløpet ut til hender og føtter. Derfor fryser du ofte først på hendene og føttene, selv om resten av kroppen føles varm. Og et hode uten lue fungerer som en skorstein der en stor del av kroppsvarmen slippes ut.

2. SPIS OG DRIKK

Kroppen trenger energi for å opprettholde varmebalansen. Ikke glem å spise og drikke. Det er ikke først og fremst varm drikke du trenger for å holde varmen, men energirik mat og drikke.

3. SATS PÅ DOBLE SOKKER

En effektiv måte å kle seg på i kaldt klima er å følge flerlagsprinsippet. Med flere lag transporteres fuktigheten fra huden lettere, og lagene binder luft som isolerer kroppsvarmen. Det gir også en fleksibel og praktisk beskyttelse mot kulde, vind og fuktighet. Lag på lag gjelder ikke bare for kroppen, det gjelder også føttene, hendene og hodet. En tynnere, tettsittende sokk nærmest foten og en tykkere utenpå, som kan absorbere fuktigheten fra foten og som binder maksimalt med luft. Da unngår du i tillegg gnagsår på foten, ettersom friksjonen skjer mellom sokkene og ikke mot huden.

4. IKKE LED BORT VARMEN

En stor del av varmen fra føttene ledes bort til et kaldt underlag. Det er viktig at du kommer så langt bort fra den kalde bakken som mulig. Prioriter en isolerende såle i skoene, gjerne i ull, og stå gjerne på et sitteunderlag, litt isopor eller noen kvister for å ikke lede bort varmen til et kaldt underlag.

5. HOLD FØTTENE TØRRE, BRUK RIKTIGE SOKKER

Hvis du ikke vil fryse på føttene, er det absolutt viktigste å holde dem tørre. Våte føtter blir fort kalde føtter. Foten utsondrer omtrent 3 ml fuktighet i timen ved lavt aktivitetsnivå og 15 ml ved tungt aktivitetsnivå. Ved svært tungt arbeid kan føttene svette over 30 ml i timen. Derfor er det viktig med effektiv fukttransport fra føttene, for at de ikke skal bli kalde. Fuktigheten må bort. Bruk fukttransporterende materialer i sokkene, som for eksempel ull. Ull absorberer dessuten fuktighet svært godt inni fibrene, og kan absorbere fuktighet på opptil 30 % av sin egen vekt uten at den føles fuktig. Og faktisk avgir ullen litt ekstra varme når den blir fuktig, såkalt absorpsjonsvarme.

6. BYTT TIL RENE OG TØRRE SOKKER, OFTE

Bytt sokker rett før du skal ut i kulden, slik at de ikke blir for varme og fuktige av varmen innendørs. Bytt deretter sokker flere ganger om dagen, veksle gjerne mellom to par.

7. TØRK DE FUKTIGE SOKKENE

Fuktige sokker kan varmes og tørkes ved hjelp av kroppsvarme. Stikk sokkene innenfor bukselinningen når du beveger deg, slik at de tørker av varmen fra kroppen. Et annet tips er å tre de fuktige sokkene over en varm vannflaske, som også gir deilig varme i soveposen om natten!

8. TRANSPORTER MED ULL

Problemet med kalde føtter henger ofte sammen med mangel på ventilasjon. Når fuktigheten mot ullen blir for høy, arbeider den aktivt for å absorbere fuktigheten fra foten og transportere den ut gjennom materialet til det oppstår likevekt. For mye bomull i sokkene forhindrer fordamping av fotsvetten. Føttene blir da fuktige, og senere kalde.

socksbrushed600_navy

9. VENTILER, TA AV DEG SKOENE

Ta av deg skoene når du raster, slik at fuktigheten i skoene får mulighet til å slippe ut gjennom skaftet.

10. HUSK PÅ SIRKULASJON, SØRG FOR GOD PLASS

Hvis blodet ikke får strømme fritt til føttene, vil de raskt bli nedkjølt. Bruk sko i riktig størrelse, og ikke stram dem for hardt, ettersom det hindrer blodsirkulasjonen og føttene blir raskt kalde. Du må kunne bevege på tærne.

11. BEVEG PÅ FØTTER OG TÆR

Ved å bevege på både tær og føtter stimulerer du blodsirkulasjonen, øker temperaturen og reduserer

faren for lokale kuldeskader.

12. TA HÅND OM FØTTENE

Det er viktig å ta vare på føttene. Rene og tørre føtter bidrar til at du beholder en høy blodsirkulasjon og tåler kulden bedre, samt beskytter mot gnagsår. Ikke bruk vannbaserte kremer på føttene, ettersom vannet i kremen kan fryse ved lave temperaturer og gi kuldeskader.